הגבלת רישיון נהיגה בהוצאה לפועל

הטלת הגבלה על רישיון הנהיגה של החייב, הינה כלי יעיל לגביית חובות.

תארו מצב, די שכיח, שלאדם שחייב לכם כסף אין נכסים (לפחות לא כאלה הרשומים על שמו), אין חשבונות בנק, הוא לא מתרגש מצו עיכוב יציאה מן הארץ ולמעשה אין הליך שנקטתם בו במסגרת ההוצאה לפועל אשר גרם לחייב לשלם.

במקרים רבים כמו במקרה המתואר לעיל, ההליך שבסופו של דבר גורם לחייב לשלם הוא ההליך של הטלת הגבלת על רישיונו של החייב. כשיצטרך אותו חייב לחדש את רישיונו, לא יוכל לעשות זאת כל עוד רישיונו מוגבל.

על מנת לבטל את הגבלת הרישיון יצטרך החייב לשלם את החוב או לפחות להגיע להסדר / לעמוד בצו תשלומים.

מתי תוסר הגבלת רישיון לבקשת החייב?

חוק ההוצאה לפועל קובע, כי הגבלת רישיון לא תוטל אם שוכנע רשם ההוצאה לפועל כי "הטלתה עלולה לפגוע פגיעה ממשית בעיסוקו של החייב וביכולתו לשלם את החוב או שרישיון הנהיגה חיוני לחייב, עקב נכותו או עקב נכות בן משפחה התלי בו".

ברע"צ 1712-10-11 בן דוד אחיון נ' חיים קליאוט בע"מ ואח' נדון מקרה של אדם אשר היה חייב סכומי כסף נכבדים במספר תיקי הוצאה לפועל ובמשך כעשרים שנה (!!!) התחמק החייב מתשלום החובות ולא שילם ולו שקל אחד. עם הטלת ההגבלה על רישיונו, הגיש החייב בקשה לביטול ההגבלה בטענה כי היא פוגעת בפרנסתו שכן הוא עובד כנהג מונית וההגבלה פוגעת פגיעה ממשית בעיסוקו שהרי בלעדי רישיון הנהיגה אינו יכול לעבוד.
בית המשפט פסק, כי בהתאם לחוק לא ניתן להגביל רישיון נהיגה של חייב כאשר ההגבלה פוגעת פגיעה ממשית בפרנסתו. יצוין, כי בית המשפט לא היה שבע רצון מפסיקתו שכן המדובר בחייב שהתחמק מתשלום החוב במשך כעשרים שנה, אולם החוק כפי שהוא כתוב לא הותיר ברירה בפני בית המשפט, אלא להסיר את ההגבלה.

על כן, במידה ורישיונך הוגבל פנה לעורך דין הוצאה לפועל על מנת לבחון אפשרות להסרת ההגבלה. 
Phone

לייעוץ ראשוני חינם וללא התחייבות

WhatsApp

דבר/י איתי ב-WhatsApp