"צוואה" היא לא מילה גסה

בעבר המילה "צוואה" נתפסה בהרבה בתים, בייחוד אלה השמרניים יותר כמילה גסה. הייתה תחושה שלא מתעסקים עם חלוקת נכסיו של אדם בטרם לכתו.
לעומת זאת, בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים השכילו להבין כי דווקא עריכת צוואה מסודרת אצל עורך דין, תשרת את האינטרס שלהם והרצונות שלהם באשר לחלוקת נכסיהם לאחר לכתם.

מדוע כדאי לערוך צוואה

  • באין צוואה, יחולק העיזבון בין היורשים בהתאם לחוק הירושה. אולם, באמצעות צוואה יכול המצווה להורות על חלוקת נכסיו בהתאם לרצונו.
  • נתקלתי כבר במקרים בהם המנוח נפטר ולא הותיר אחריו צוואה. היורשים החוקיים לא ידעו בכלל שהמנוח הותיר אחריו נכסים, שטחים וכו' ורק לאחר שנים קיבלו מכתב מהמדינה שקיים נכס על שם המנוח. תארו לעצמכם, כמה כסף הפסידו היורשים, שכן כל השנים עמד הנכס עזוב ולא נעשה בו שימוש.
  • אנשים הנעדרים קרובי משפחה – טוב שיעשו צוואה על מנת שלפחות יקיריהם יזכו לקבל העיזבון.
  • בני זוג גרושים, נישואים שניים כאשר לכל אחד בני הזוג ילדים משל עצמו, ידועים בציבור וכל משפחה מורכבת צריכים לערוך צוואה על מנת למנוע סכסוכים לאחר מות המוריש והליכים מיותרים.
  • לעיתים אחד הילדים מסובך בחובות ופתוחים נגדו תיקי הוצאה לפועל או אפילו מצוי בהליך של חדלות פירעון. במקרה כזה לא נרצה שאותו ילד יקבל ירושה שכן הכספים יעברו לקופת הנושים. באמצעות עריכת צוואה ניתן לפתור את הבעיה, אולם יש לעשות זאת בעזרת עורך דין לפשיטת רגל המתמחה גם בצוואות.

האם ניתן לערוך צוואה בלי עורך דין?
ניתן לערוך צוואה גם בלי עורך דין, אולם עריכת צוואה ע"י עורך דין המתמחה בתחום הצוואות תחסוך עוגמת נפש וטעויות אשר עלולות להביא לפסילת הצוואה לאחר מותו של המצווה.

למעשה קיימות מספר סוגי צוואות:

צוואה בכתב יד:  המצווה צריך לכתוב את כל כולה של הצוואה בכתב ידו ובחתימתו עם תאריך עריכת הצוואה
(סעיף 19 לחוק הירושה).

צוואה בפני רשות: הצוואה מוגשת לשופט, הרשם לענייני ירושה או חבר בית דין דתי ועל הרשות ליתן אישור ולחתום כי הצוואה נערכה בידי המצווה (סעיף 22 לחוק הירושה).

צוואה בפני עדים: הצוואה נערכת בכתב ובנוסף לחתימת המצווה צריכים לחתום גם שני עדים אשר המצווה הצהיר בפניהם כי זו צוואתו. על העדים והמצווה לחתום באותו מועד על הצוואה (סעיף 20 לחוק הירושה).

צוואה בעל פה: המצווה יכול ליתן צוואה בעל פה רק במידה והוא מצוי על סף מוות או רואה את עצמו במצב זה. צוואה בעל פה צריכה להיערך בפני שני עדים אשר מבינים את שפתו של המצווה והם צריכים לתעד בכתב את הנאמר על ידו ולציין את המועד. את הצוואה יש להפקיד אצל הרשם לענייני ירושה.
Phone

לייעוץ ראשוני חינם וללא התחייבות

WhatsApp

דבר/י איתי ב-WhatsApp